jeffry de molukse import balinees - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Erik en Linda - WaarBenJij.nu jeffry de molukse import balinees - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Erik en Linda - WaarBenJij.nu

jeffry de molukse import balinees

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Erik en Linda

30 April 2012 | Indonesië, Batavia

zondag 29 april
vandaag gaan we op pad met jeffry onze gids, een balinees van molukse afkomst en spreekt hollands op een grappige manier.
Op weg naar het noorden maar ik wilde eerst naar Mas een houtsnijdorpje, geen probleem alles is mogelijk en we hebben een mooi beeld van Ganesha gekocht.
Volgens Jeffry ben je pas op Bali geweest als je de Tanah Lot hebt gezien, een van de belangrijkste tempels in zee voor de hindoes. Ik had hem al gezien maar Erik nog niet dus hop in de auto naar het westen. Zo mooi en gezellig druk.
En toen ja hoor het was weer zover......Erik moest weer met diverse mensen op de foto, niet omdat ze hem herkenden, intimi weten wel wat ik bedoel, maar zo een witte man, tja dat is wel erg interessant voor ze.
Vervolgens naar de vlindertuin en voordat ik het wist zaten de mooiste vlinders op me.
Op naar de volgende tempel, in mijn ogen de mooiste van het eiland, de Batukari tempel ookwel Batukau genoemd. Bij aankomst moesten wij beiden een sarong aan en er was een bijeenkomst van het dorp, iedereen mooi in het wit gekleed, geen ceremonie maar vergadering. De tempel ligt voor de berg, in een prachtige omgeving, zo sereen en oh zo heilig, prachtig om te zien.
Toen naar Jatiluwih gereden, waar we een stukje door de rijstvelden hebben gewandeld, mooi bergachtig gebied. De volgende tempel ligt in het Bratanmeer, de Ulan Danu ook mooi maar de vorige vonden wij indrukwekkender.
De trip van vandaag begon om 9 uur en zou tot 1600 uur duren, maar met jeffry was het zo gezellig dat alles uitliep en we moesten nog naar de Gitgit waterval, omdat het al zo laat was zei ik laat anders maar want ik heb hem algezien en hij vroeg welke van de twee.
Huh zijn er dan twee? Nooit geweten, ik vertelde dat het een lange smalle waterval was met een hele lange wandeling naar beneden, oke zei hij dan gaan we naar de andere ook Gitgit waterval, wij vonden dat prima.
Het was maar een kleine wandeling, jaja geloof je het zelf. Na wat kunst en vliegwerk, gammel bruggetje over, over een smal pad lopen met onder je de snelstromende rivier, over glibberige stenen, erg glad zijn we er gekomen en deze waterval is veel breder en in laagjes zeg maar met prachtige stromingen, vond hem veel mooier dan die ik de eerste keer had gezien.
Moe maar veel indrukken rijker kwamen we pas om een uur of 8 in ons hotel in Lovina aan.

De koffie Luak vroeger noemden zij het koffie musang is erg duur, luak is een dier die koffiebonen opeet en uitpoept en daar wordt koffie van gemaakt, schijnt erg lekker te zijn, oh zo duur, maar ik vind 4 euro niet echt peperduur.

Al helemaal ingeburgerd, in de ochtend aan de nasi of bami, lekker hoor.

Jeffry eet alleen in balinese warungs, lekker eten en heet, wilde ons met alle liefde meenemen maar zei heel eerlijk dat de hygiene niet zo schoon is overal kakkerlakken, ook tussen het eten dat klaargemaakt wordt, maar dat vinden de balinesen niet erg, zijn het gewend, Nou laat maar zitten hoor, wij eten wel ergens anders.
Morgen weer een dag, koninginnedag, ook wij zijn dan in het oranje, maar dat lees je in het volgende verslag.

De klompjes die ik heb meegenomen, daar ben ik bijna doorheen, niet alleen de kinderen vinden het prachtig, maar ook al die volwassen mannen willen er ook een, grappig he, een souvenier van Holland, een gewild kadootje.

Doei, nu even afkoelen in het zwembad dat grenst an het strand, heerlijk, gut gut wat hebben we het toch slecht. Doeiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik en Linda

Actief sinds 04 April 2012
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 12197

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 22 Februari 2014

Maleisie

29 Mei 2013 - 18 Juni 2013

JAVA & BALI

26 April 2012 - 12 Mei 2012

Bali & Gili eilanden

Landen bezocht: